2011 Stadsebergen - Waar was ik?

Wagen 6: Waar was ik?

Buurtschap Stadsebergen

Ontwerper: Eric Faassen


Omschrijving programmaboekje:

Ik weet niet meer waar ik was
Toen The Burgerking of Rock and Roll overleed
Ik was tien jaar oud, had niks met Elvis
Was me niet bewust dat ie de wereld ontgleed

Ik weet niet meer waar ik was
Toen Pim Fortuyn werd neergeschoten
Ik interesseerde me niet voor politiek
Wist niet eens dat hij hoorde tot de bekende landgenoten

Ik weet niet meer waar ik was
Toen Neil Armstrong voet op de maan zette
Ik was klein, scheet honderden luiers vol
En had al helemaal het schijt aan raketten

Ik weet niet meer waar ik was
Toen twee vliegtuigen de Twin Towers doorboorden
Dat is al weer zo lang geleden, de tijd vliegt ook
Waar was ik in godsnaam toen ik het hoorde

Ik weet niet meer waar ik was
Toen Rensenbrink in 1978 de paal raakte
Volgens mijn ma was het toen kermis in ons dorp
Grote kans dus dat ik me in de botsauto’s vermaakte

Ik was me er nooit van bewust
Als er iets bijzonders op deze aardbol gebeurd was
Meestal was het wereldnieuws al oud
Wanneer ik er iets over terug las

Oja, ik weet overigens nog wèl waar ik was
Toen president J.F. Kennedy het leven liet
Dat was op 22 november 1963
Toen was ik er namelijk nog niet


Juryrapport:

Stadsbergen kiest voor een brutale, gewaagde eigen versie van het gedicht ‘Waar was ik’ van Andy Marcelissen. Het gaat bij hen niet om de vraag waar de dichter zich bevindt tijdens wereldschokkende gebeurtenissen, maar om de kleine of grote ‘ikke-schokkende’ gebeurtenissen van alledag die diep gedaald zijn in de onderladen van ons geheugen. Deze nogal vrije vertaalslag werpt aanvankelijk wat vraagtekens op bij de jury. Er wordt namelijk enigszins voorbijgegaan aan de essentie van het gedicht.

Maar als we de majestueuze wagen van Stadsbergen zien op het plein wordt dat alles wel vergeven. Het vormt een indrukwekkend geheel en Stadsbergen verstaat de kunst van compositie waarin de dynamiek van over elkaar vallende kasten op spectaculaire wijze tot uitdrukking wordt gebracht. Er is aandacht voor detail, elke kast is anders en we zien een verscheidenheid aan stijlen, duidelijk en in de essentie weergegeven. Enkele juryleden vragen zich echter af of de kleurkeuze wel krachtig genoeg is geweest, in het grote geheel, en of de grootsheid en dynamiek niet worden ondermijnd door de overwegend zachte tinten.

Waar deze tinten wel duidelijk tot hun recht zijn gekomen zien we in het hoofd, wat tevens het juweel van de wagen is. We zien vaker grote hoofden/gezichten in het corso, maar de emotie van deze denkende man is in dit hoofd verbluffend goed uitgebeeld. Knap werk omdat het uitbeelden van ‘emotie’ erg lastig is. Deze zichtbare emotie, tezamen met de subtiliteit van de kleuren in het gezicht, blijft steeds de aandacht trekken. De snaar is juist getroffen en het resultaat is van een grootse schoonheid. Complimenten van de jury.

Maar er is meer. Stadsbergen scoort vrij aardig op het plein door compositie en dynamiek tezamen met de subtiliteit van zijn denkende gastheer, maar zakt wat weg in zijn kleurgebruik in vergelijking met een aantal andere wagens. Dat komt, begrijpen we later, omdat ze een echt ‘parade’ paardje is, en juist in de parade tot leven gewekt zal worden. Op het plein hebben we slechts naar een decor gekeken en in de parade wordt dit decor de drager van een  prachtig schouwspel van diverse verhalen die door elkaar lopen, apart maar soms ook in interactie met elkaar. Het spel van de acteurs is ‘puur entertainment’ en ze spelen hun rol zeer consequent en vol verve al voordat de parade begint, en na afloop nog steeds. De muziek is spannend en versterkt de voorstelling, het verhoogt de dramatiek en maakt deze nog beeldender. De wagen van Stadsbergen blijkt in de parade een echte publiekstrekker te zijn. Onderhoudend en zeer vermakelijk op vele niveaus, letterlijk en figuurlijk.

Kortom, het is een wagen die wel wat afwijkt van het gekozen concept. Het is een wagen die een sterke vormgeving heeft, zowel in het hoofd dat vol bezieling is, als in het achterste deel dat krachtig, dynamisch en speels is. De muziek is goed gekozen en de figuratie is zeer onderhoudend en professioneel. Ten opzichte van de prijswinnaars schiet het op het plein jammer genoeg iets tekort, vooral in zijn kleurbeleving, en levert daardoor iets van zijn kracht in. Maar wat hebben we ervan genoten tijdens de parade!

3e plaats - 434 punten